앨범 정보
- 훈,新生-송훈으로 태어나다
- 송경근
- 앨범 평점 0/ 0명
- 발매일 : 2021.02.04
- 발매사 : 사운드프레스
- 기획사 : 공간서리서리
악기‘훈’은 원시예술사에서 아주 중요한 역할을 합니다.
인류는 동물을 사냥하고 부족을 이루면서 살아갔습니다.
한 원시인이 자연적으로 생긴 구멍이 나있는 돌맹이를 들고 동물을 사냥하려고 돌릴 때
소리가 나는 것을 듣고 영감을 얻었습니다
그 후 원시인은 동물의 뼈에 구멍을 내어 불면서 소리를 찾았습니다.
인류 최초의 관악기가 탄생하는 순간입니다.
‘훈’은 기원전 7000여년 전에는 취구만 있었던 악기입니다
새를 잡기위해, 새 울음을 모방하려고 이 악기가 시작되었습니다.
처음에는 돌과 뼈로 제작을 하였다가 후에 흙을 구워 만들게 되었습니다.
처음에는 물고기형 모양이었으나 돌배. 기러기 알 등의 모양으로 바뀌었습니다.
대략 4000~5000년 전
‘훈’은 하나의 지공에서 2개로 발전 3개의 음공을 갖게 되었습니다.
기원전 1000년 전에는 5개의 음공으로 발전을 하게 되었습니다.
구멍이 1개에서 5개로 발전하기 까지 3000년이 걸리게 되었고 드디어
흙을 구워서 만든 취주악기로 원형과 타원형 모양의 5공의 악기가 되었습니다
What is the First Human-made Wind Instrument?
'Hun' plays an important role in the history of primitive arts. Humans formed tribes living on animals hunted. One primitive human was inspired by the sound made through holes in a rock that he was spinning to throw and hunt. Since then primitive people sought for sounds by making holes in animal bones and blowing through them. That was the moment when the first human-made wind instrument was born.
'Hun' used to have only the blowing hole until 7000 BC. This instrument was made in the course of trying to reproduce bird sounds in order to catch birds. Initially rocks and bones were used. Later on earth was baked to make Hun. Initially Hun was in the shape of fish, and then transformed to the shape of pear or wild goose. Approximately from 4000~5000 years ago, Hun began to have finger holes from one up to three. By 1000 BC, the finger holes increased to five. It took 3000 years for Hun to have five finger holes. Eventually Hun developed as an earth-baked wind instrument with five finger holes in round or oval shape.
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중국음악역사에서 ‘훈’은
진나라(BC221~BC206) 한나라(BC206~AC220) 이후에 역대 궁중 음악에 사용되었다고 한다.
이때 훈은 송(頌칭송할 송)훈 아(雅아악)훈 이라고 불리웠습니다
‘송훈’은 형태가 작고 ‘아훈’은 형태가 크고 저음이 났다고 전해집니다.
송나라(960~1279)때 5개의 지공을 가진 훈이 한국으로 넘어오기도 했었지요
그리고 원나라(1271~1368)로 바뀌었을 때 많은 문화적인 변화가 있었습니다.
중국내 많은 문화유산이 사라지거나 바뀌게 되었습니다
우리나라가 일제에 나라를 빼앗겼을 때와 비슷한 경우이지요
이러한 훈은 결국 청나라(1636~1912) 때 전승이 끊기게 되었습니다.
이때 ‘오쉰윈’이란 사람이 은나라의 배 모양의 훈을 모방하여 다시 만들게 되었다고 한다.
훈의 제보법. 연주법의 아주 큰 가치를 가지고 있는 ‘당호훈보’라는 최초의 유일한 훈전용 악보가 이때 만들어졌습니다.
이때부터 5개의 지공의 악기는 중국의 ‘디즈’의 운지법을 적용하여
지공이 점점 늘어나게 되었습니다
청나라 궁중에서 쓰였던 빨간칠을 한 ‘운룡훈’이 박물관에 전시가 되어있는데
높이가 8.5센치 폭이 7센치. 앞에 4개 뒤에 2개 총 6개의 지공의 악기입니다
그리고 지금의 9공 짜리 ‘훈’은 그때 ‘운룡훈’을 기초로 하여 발전을 하게 되었다고 합니다.
지금의 중국 ‘훈’의 전문연주자는 최대 26개의 음정을 낼 수 있다고 합니다.
전조도 가능하고 독주. 중주. 반주를 할 수 있는 악기로 바뀌었고. 훈연주자 진중교수의 제자 ‘조량산’은 10공의 ‘훈’을 만들었다고 합니다
Hun in the Chinese Music History
Hun was used since the time of Jin(BC221~BC206) and Han(BC206~AC220) dynasty for playing the royal palace music. At that time this was named as 'Song( meaning 'praise') Hun' or Ah( meaning 'in memory of Confucius') Hun.'
'Song Hun' is said to be in small size while Ah Hun, big and sounding low. During Song dynasty(960~1279) the Hun with five finger holes came over to the Korea peninsula. When Won dynasty was governing the Chinese land there was a huge cultural revolution in China. So a lot of Chinese cultural heritage was either lost or transformed, just like the case of our Korean culture when we were governed by Japan. After all, Hun tradition was cut off during Chung dynasty (1636~1912).
Then, a person named Oshinwin reinvented an instrument imitating the boat-shaped Hun of Eun dynasty. It was during this time that the only and first record of Hun scoring and playing guide, Danghohunbo, was made. Since then, the Hun of five finger holes began to increase the number of finger holes applying the way of Chinese 'dizi' fingering.
The red-colored Woonyonghun displayed in the museum was used in the royal palace during Chung dynasty. It is 8.5cm high and 7cm wide with total 6 finger holes of which four are in front, two at the back.
The comtemporary Hun of nine finger holes is said to have developed from Woonyonghun. Now professional artists of Hun in China are known to play maximum 26 tones. Not only modulation, but also solo, ensemble, and accompaniment are possible with the Hun now. 'Choryangsan', the disciple of the Hun artist and professor Jinjung is known to have made a Hun with 10 finger holes.
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한국의 ‘훈’은
1116년에 넘어온 모습 그대로 어떠한 발전도 하지 않고 역사속에서 사라지게 되었습니다. 악기의 제조법. 연주법등 기록도 없고 교과서에는 국악기로 나와 있지만 많은 사람들이 전혀 모르는 악기라 해도 무리가 없을 정도입니다.
한국의 악학궤범에 의하면
6개의 구멍 중에서 위에 있는 구멍에 아랫입술을 가볍게 대고 김을 불어넣어 소리를 내는데, 다섯 구멍을 모두 막으면 황종(c)이, 모두 열면 응종(b)이 소리나며, 반규법(半竅法)을 사용하여 겨우 12율을 모두 얻는다고 씌여있습니다
12율을 낼 수 있으나
반규법은 지공을 온전히 막고 열어서 연주하는 방식이 아닌 지공의 1/3 이나 절반등 조금씩 열어서 음정을 찾는 방법으로 해단 관악기에 있어서 절정의 기량을 가지고 있는 연주자들만이 구현 할 수 있는 연주법으로
정확한 음정을 맞추기가 어렵고 속기로 진행되는 플레이에서는 엄청난 노력이 동반되어야 표현을 할 수 있는 연주법으로 많이 사용되지는 않는 그런 연주법입니다
지공은 앞면에 3개, 뒷면에 2개로 모두 5개이고,5개 구멍을 모두 막으면 황종음이 나고, 모두 열면 응종음까지 모두 12율(律)이 소리난다고 씌여 있습니다
맨 꼭대기에 취구가 있고, 앞에 3개, 뒤에 2개의 지공중 취구에 입김을 넣어 불고, 오른손 엄지로는 뒷면 오른편 구멍(제1공)을, 왼손 엄지로는 뒷면 왼편 구멍(제2공)을, 왼손 식지로는 앞면 왼편구멍(제3공)을, 오른손 식지로는 앞면 오른편구멍(제4공)을, 오른손 장지로는 앞면 아랫구멍(제5공)을 여닫는다고 씌여 있습니다
흙을 구워 계란 . 공. 저울추. 그 외 사과, 양파. 홍시모양으로, 바닥은 평평하고 위는 뾰족하게 만들며. 높이는 3촌 7푼, 가운데 둘레 8촌, 밑바닥지름 1촌 7푼의 크기로, 위에 하나, 앞에 셋, 뒤에 둘, 모두 6개의 구멍을 뚫는다고 악학궤범에 나와 있다
Hun in Korea
Hun was introduced to our land in 1116, and then disappeared from the history without any developments made in it. No record remains on the method of making or playing the instrument. Although Hun is written in school textbook as one kind of traditional instrument it's not an exaggeration to say that people hardly know about it.
Record in the Traditional Literature on Music Theory, 'Ahkakgoebeom(악학궤범)
The literature writes that Hun sound was able to be made by blowing with the lower lip on the top most hole among six holes. When all the five holes are closed, it makes c tone, and when all the five are open, b. By using semitone scale, Hun could play twelve-tone scale.
Twelve-tone scale
Semi-tone scale was made not by either opening or closing of the holes. For Semi-tone scale finger holes should be kept either partly closed or open, whether one thirds or one half. The player should find out the semi-tone by listening to the sound made and adjusting his or her finger accordingly. So, if not a highly skilled artist playing the semi-tone takes a huge effort, especially when playing fast beat music. Therefore Hun was rarely used.
There were three finger holes in front, and two at the back. When all five are closed it makes c tone while when all are open, b tone is made completing the twelve tone scale.
The blowing hole was placed on top. Three finger holes were in front, two at the back. According to Ahkagoebeom, the player should blow the hole placed on top while closing or opening the right hole at the back (the 1st hole) with the right thumb, the left hole at the back(the 2nd hole) with the left thumb, the right hole in front(the 3rd hole) with the left index finger, and the right hole in front(the 4th hole) with the right index finger.
Made of earth, Hun was shaped like an egg, ball, scale weights, apple, onion, or persimmon, the bottom being flat and the top sharp. It was three-chon and seven-pun high while the diameter of the middle was 8-chon wide and that of the bottom was one-chon and seven-pun wide.
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‘공간서리서리’에서는
대나무로 먼저 훈을 제작하여 ‘죽훈’이란 이름으로 만들어 연주를 시작하였습니다.
20센치정도의 대나무 한마디에 취구1개 앞쪽에 6개 뒤족에 2개의 지공으로
맨아래음 Bb부터 한옥타브 위 Bb 그리고 한음더 c음까지 표현할수 있는 악기로
부드러운 음색을 가지고 있는 악기였습니다. 죽훈을 만들면서 훈의 원리를 파악하였고
드디어 흙으로 만든 훈을 만들게 되었습니다.
기존의 5공에서 새로 6공을 찾아내고 기존의 5공의 크기를 조절하여
정악에 해당하는 음악을 연주 할 수 있도록 개량을 하였습니다.
기존의 5공의 위치를 바꾸지 않고 새롭게 찾은 6공은 왼손 약지를 사용하여
전통악기 대금의 연주법을 그대로 사용 할 수 있도록 하였습니다.
그 결과 전통음악의 시김새를 온전히 사용 할 수 있게 되었고 훈으로 ‘유초신지곡’ 의
‘상령산’부터 ‘군악’까지 연주 할 수 있게 되었습니다.
악기의 이름은 악기의 창작자인 송경근의 ‘송’ 그리고 ‘노래하는SONG’의 의미로
‘송훈’이라고 이름을 지어주었습니다.
사실 중국의 역사는 악기의 이름을 지어주고 나중에 알게 된 사실로
기원전 ‘송훈’이라고 불리웠다는 점에서 매우 신기해 하였습니다.
어떻게 보면 한국의 대금과 중국의 디즈,한국의 해금과 중국의 얼후, 한국의 가야금과 중국의 고쟁 등 비슷하지만 많이 다른 악기입니다. 중국의 훈(xun쑨)과 한국의 송훈은 모양이 비슷할지도 모르지만 연주하는 전통음악은 큰 다른 점을 가지고 있습니다.
The Hun of Space Seori Seori
We first made Hun with bamboo and named it 'Bamboo Hun.'
The Bamboo Hum has one blowing hole, six finger holes in front, and two finger holes at the back on the 20 cm long bamboo piece, and was able to reproduce a soft sound from the lowest Bb to one octave higher Bb and one tone higher c. In the course of making the bamboo Hun we were able to understand the mechanism of Hun, and eventually we were able to develop the Hun made of earth.
We adjusted and improved the five finger holes to make sixth finger hole, which enabled us to play the elegant orthodox music.
The sixth hole is controled by the left ring finger with no change of fingers for the other five finger holes, as is the way of playing the traditional large-sized bamboo flute, Daegeum.
As a result, our Hun was able to fully play the expressions of traditional music. So this Hun is able to play from Sangyoungsan to Gunak of 'Yuchoshinjigok', one of the praises for Buddha.
This Hun was named after the family name of its maker, 'Song,' which is a synonym of the English word 'song,' So its name is Song Hun. In fact the history of Hun in China was known to us after we named it as Song Hun. It was surprising that in ancient China it was also called Song Hun. In some aspects, there are some similarities between instruments of Korea and China, such as Daegeum and Dizi, Haegeum and Earlhoo, Gayageum and Gojaeng. In fact, they are very different from each other. The Chinese Hun(spelled 'xun') is similar in shape to our Song Hun. But the music they play is different from each other.
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인류는 동물을 사냥하고 부족을 이루면서 살아갔습니다.
한 원시인이 자연적으로 생긴 구멍이 나있는 돌맹이를 들고 동물을 사냥하려고 돌릴 때
소리가 나는 것을 듣고 영감을 얻었습니다
그 후 원시인은 동물의 뼈에 구멍을 내어 불면서 소리를 찾았습니다.
인류 최초의 관악기가 탄생하는 순간입니다.
‘훈’은 기원전 7000여년 전에는 취구만 있었던 악기입니다
새를 잡기위해, 새 울음을 모방하려고 이 악기가 시작되었습니다.
처음에는 돌과 뼈로 제작을 하였다가 후에 흙을 구워 만들게 되었습니다.
처음에는 물고기형 모양이었으나 돌배. 기러기 알 등의 모양으로 바뀌었습니다.
대략 4000~5000년 전
‘훈’은 하나의 지공에서 2개로 발전 3개의 음공을 갖게 되었습니다.
기원전 1000년 전에는 5개의 음공으로 발전을 하게 되었습니다.
구멍이 1개에서 5개로 발전하기 까지 3000년이 걸리게 되었고 드디어
흙을 구워서 만든 취주악기로 원형과 타원형 모양의 5공의 악기가 되었습니다
What is the First Human-made Wind Instrument?
'Hun' plays an important role in the history of primitive arts. Humans formed tribes living on animals hunted. One primitive human was inspired by the sound made through holes in a rock that he was spinning to throw and hunt. Since then primitive people sought for sounds by making holes in animal bones and blowing through them. That was the moment when the first human-made wind instrument was born.
'Hun' used to have only the blowing hole until 7000 BC. This instrument was made in the course of trying to reproduce bird sounds in order to catch birds. Initially rocks and bones were used. Later on earth was baked to make Hun. Initially Hun was in the shape of fish, and then transformed to the shape of pear or wild goose. Approximately from 4000~5000 years ago, Hun began to have finger holes from one up to three. By 1000 BC, the finger holes increased to five. It took 3000 years for Hun to have five finger holes. Eventually Hun developed as an earth-baked wind instrument with five finger holes in round or oval shape.
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중국음악역사에서 ‘훈’은
진나라(BC221~BC206) 한나라(BC206~AC220) 이후에 역대 궁중 음악에 사용되었다고 한다.
이때 훈은 송(頌칭송할 송)훈 아(雅아악)훈 이라고 불리웠습니다
‘송훈’은 형태가 작고 ‘아훈’은 형태가 크고 저음이 났다고 전해집니다.
송나라(960~1279)때 5개의 지공을 가진 훈이 한국으로 넘어오기도 했었지요
그리고 원나라(1271~1368)로 바뀌었을 때 많은 문화적인 변화가 있었습니다.
중국내 많은 문화유산이 사라지거나 바뀌게 되었습니다
우리나라가 일제에 나라를 빼앗겼을 때와 비슷한 경우이지요
이러한 훈은 결국 청나라(1636~1912) 때 전승이 끊기게 되었습니다.
이때 ‘오쉰윈’이란 사람이 은나라의 배 모양의 훈을 모방하여 다시 만들게 되었다고 한다.
훈의 제보법. 연주법의 아주 큰 가치를 가지고 있는 ‘당호훈보’라는 최초의 유일한 훈전용 악보가 이때 만들어졌습니다.
이때부터 5개의 지공의 악기는 중국의 ‘디즈’의 운지법을 적용하여
지공이 점점 늘어나게 되었습니다
청나라 궁중에서 쓰였던 빨간칠을 한 ‘운룡훈’이 박물관에 전시가 되어있는데
높이가 8.5센치 폭이 7센치. 앞에 4개 뒤에 2개 총 6개의 지공의 악기입니다
그리고 지금의 9공 짜리 ‘훈’은 그때 ‘운룡훈’을 기초로 하여 발전을 하게 되었다고 합니다.
지금의 중국 ‘훈’의 전문연주자는 최대 26개의 음정을 낼 수 있다고 합니다.
전조도 가능하고 독주. 중주. 반주를 할 수 있는 악기로 바뀌었고. 훈연주자 진중교수의 제자 ‘조량산’은 10공의 ‘훈’을 만들었다고 합니다
Hun in the Chinese Music History
Hun was used since the time of Jin(BC221~BC206) and Han(BC206~AC220) dynasty for playing the royal palace music. At that time this was named as 'Song( meaning 'praise') Hun' or Ah( meaning 'in memory of Confucius') Hun.'
'Song Hun' is said to be in small size while Ah Hun, big and sounding low. During Song dynasty(960~1279) the Hun with five finger holes came over to the Korea peninsula. When Won dynasty was governing the Chinese land there was a huge cultural revolution in China. So a lot of Chinese cultural heritage was either lost or transformed, just like the case of our Korean culture when we were governed by Japan. After all, Hun tradition was cut off during Chung dynasty (1636~1912).
Then, a person named Oshinwin reinvented an instrument imitating the boat-shaped Hun of Eun dynasty. It was during this time that the only and first record of Hun scoring and playing guide, Danghohunbo, was made. Since then, the Hun of five finger holes began to increase the number of finger holes applying the way of Chinese 'dizi' fingering.
The red-colored Woonyonghun displayed in the museum was used in the royal palace during Chung dynasty. It is 8.5cm high and 7cm wide with total 6 finger holes of which four are in front, two at the back.
The comtemporary Hun of nine finger holes is said to have developed from Woonyonghun. Now professional artists of Hun in China are known to play maximum 26 tones. Not only modulation, but also solo, ensemble, and accompaniment are possible with the Hun now. 'Choryangsan', the disciple of the Hun artist and professor Jinjung is known to have made a Hun with 10 finger holes.
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한국의 ‘훈’은
1116년에 넘어온 모습 그대로 어떠한 발전도 하지 않고 역사속에서 사라지게 되었습니다. 악기의 제조법. 연주법등 기록도 없고 교과서에는 국악기로 나와 있지만 많은 사람들이 전혀 모르는 악기라 해도 무리가 없을 정도입니다.
한국의 악학궤범에 의하면
6개의 구멍 중에서 위에 있는 구멍에 아랫입술을 가볍게 대고 김을 불어넣어 소리를 내는데, 다섯 구멍을 모두 막으면 황종(c)이, 모두 열면 응종(b)이 소리나며, 반규법(半竅法)을 사용하여 겨우 12율을 모두 얻는다고 씌여있습니다
12율을 낼 수 있으나
반규법은 지공을 온전히 막고 열어서 연주하는 방식이 아닌 지공의 1/3 이나 절반등 조금씩 열어서 음정을 찾는 방법으로 해단 관악기에 있어서 절정의 기량을 가지고 있는 연주자들만이 구현 할 수 있는 연주법으로
정확한 음정을 맞추기가 어렵고 속기로 진행되는 플레이에서는 엄청난 노력이 동반되어야 표현을 할 수 있는 연주법으로 많이 사용되지는 않는 그런 연주법입니다
지공은 앞면에 3개, 뒷면에 2개로 모두 5개이고,5개 구멍을 모두 막으면 황종음이 나고, 모두 열면 응종음까지 모두 12율(律)이 소리난다고 씌여 있습니다
맨 꼭대기에 취구가 있고, 앞에 3개, 뒤에 2개의 지공중 취구에 입김을 넣어 불고, 오른손 엄지로는 뒷면 오른편 구멍(제1공)을, 왼손 엄지로는 뒷면 왼편 구멍(제2공)을, 왼손 식지로는 앞면 왼편구멍(제3공)을, 오른손 식지로는 앞면 오른편구멍(제4공)을, 오른손 장지로는 앞면 아랫구멍(제5공)을 여닫는다고 씌여 있습니다
흙을 구워 계란 . 공. 저울추. 그 외 사과, 양파. 홍시모양으로, 바닥은 평평하고 위는 뾰족하게 만들며. 높이는 3촌 7푼, 가운데 둘레 8촌, 밑바닥지름 1촌 7푼의 크기로, 위에 하나, 앞에 셋, 뒤에 둘, 모두 6개의 구멍을 뚫는다고 악학궤범에 나와 있다
Hun in Korea
Hun was introduced to our land in 1116, and then disappeared from the history without any developments made in it. No record remains on the method of making or playing the instrument. Although Hun is written in school textbook as one kind of traditional instrument it's not an exaggeration to say that people hardly know about it.
Record in the Traditional Literature on Music Theory, 'Ahkakgoebeom(악학궤범)
The literature writes that Hun sound was able to be made by blowing with the lower lip on the top most hole among six holes. When all the five holes are closed, it makes c tone, and when all the five are open, b. By using semitone scale, Hun could play twelve-tone scale.
Twelve-tone scale
Semi-tone scale was made not by either opening or closing of the holes. For Semi-tone scale finger holes should be kept either partly closed or open, whether one thirds or one half. The player should find out the semi-tone by listening to the sound made and adjusting his or her finger accordingly. So, if not a highly skilled artist playing the semi-tone takes a huge effort, especially when playing fast beat music. Therefore Hun was rarely used.
There were three finger holes in front, and two at the back. When all five are closed it makes c tone while when all are open, b tone is made completing the twelve tone scale.
The blowing hole was placed on top. Three finger holes were in front, two at the back. According to Ahkagoebeom, the player should blow the hole placed on top while closing or opening the right hole at the back (the 1st hole) with the right thumb, the left hole at the back(the 2nd hole) with the left thumb, the right hole in front(the 3rd hole) with the left index finger, and the right hole in front(the 4th hole) with the right index finger.
Made of earth, Hun was shaped like an egg, ball, scale weights, apple, onion, or persimmon, the bottom being flat and the top sharp. It was three-chon and seven-pun high while the diameter of the middle was 8-chon wide and that of the bottom was one-chon and seven-pun wide.
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‘공간서리서리’에서는
대나무로 먼저 훈을 제작하여 ‘죽훈’이란 이름으로 만들어 연주를 시작하였습니다.
20센치정도의 대나무 한마디에 취구1개 앞쪽에 6개 뒤족에 2개의 지공으로
맨아래음 Bb부터 한옥타브 위 Bb 그리고 한음더 c음까지 표현할수 있는 악기로
부드러운 음색을 가지고 있는 악기였습니다. 죽훈을 만들면서 훈의 원리를 파악하였고
드디어 흙으로 만든 훈을 만들게 되었습니다.
기존의 5공에서 새로 6공을 찾아내고 기존의 5공의 크기를 조절하여
정악에 해당하는 음악을 연주 할 수 있도록 개량을 하였습니다.
기존의 5공의 위치를 바꾸지 않고 새롭게 찾은 6공은 왼손 약지를 사용하여
전통악기 대금의 연주법을 그대로 사용 할 수 있도록 하였습니다.
그 결과 전통음악의 시김새를 온전히 사용 할 수 있게 되었고 훈으로 ‘유초신지곡’ 의
‘상령산’부터 ‘군악’까지 연주 할 수 있게 되었습니다.
악기의 이름은 악기의 창작자인 송경근의 ‘송’ 그리고 ‘노래하는SONG’의 의미로
‘송훈’이라고 이름을 지어주었습니다.
사실 중국의 역사는 악기의 이름을 지어주고 나중에 알게 된 사실로
기원전 ‘송훈’이라고 불리웠다는 점에서 매우 신기해 하였습니다.
어떻게 보면 한국의 대금과 중국의 디즈,한국의 해금과 중국의 얼후, 한국의 가야금과 중국의 고쟁 등 비슷하지만 많이 다른 악기입니다. 중국의 훈(xun쑨)과 한국의 송훈은 모양이 비슷할지도 모르지만 연주하는 전통음악은 큰 다른 점을 가지고 있습니다.
The Hun of Space Seori Seori
We first made Hun with bamboo and named it 'Bamboo Hun.'
The Bamboo Hum has one blowing hole, six finger holes in front, and two finger holes at the back on the 20 cm long bamboo piece, and was able to reproduce a soft sound from the lowest Bb to one octave higher Bb and one tone higher c. In the course of making the bamboo Hun we were able to understand the mechanism of Hun, and eventually we were able to develop the Hun made of earth.
We adjusted and improved the five finger holes to make sixth finger hole, which enabled us to play the elegant orthodox music.
The sixth hole is controled by the left ring finger with no change of fingers for the other five finger holes, as is the way of playing the traditional large-sized bamboo flute, Daegeum.
As a result, our Hun was able to fully play the expressions of traditional music. So this Hun is able to play from Sangyoungsan to Gunak of 'Yuchoshinjigok', one of the praises for Buddha.
This Hun was named after the family name of its maker, 'Song,' which is a synonym of the English word 'song,' So its name is Song Hun. In fact the history of Hun in China was known to us after we named it as Song Hun. It was surprising that in ancient China it was also called Song Hun. In some aspects, there are some similarities between instruments of Korea and China, such as Daegeum and Dizi, Haegeum and Earlhoo, Gayageum and Gojaeng. In fact, they are very different from each other. The Chinese Hun(spelled 'xun') is similar in shape to our Song Hun. But the music they play is different from each other.