앨범 정보
- 생활음악 시리즈 23집
- 국립국악원(National Gugak Center)
- 앨범 평점 0/ 0명
- 발매일 : 2023.11.17
- 발매사 : NHN벅스
- 기획사 : 국립국악원(National Gugak Center)
국립국악원 생활음악 시리즈 23집
23rd Album of National Gugak Center's Daily Music Series; Faster, Higher, Stronger - Together
[Album Review]
국립국악원 생활음악 시리즈가 체육경기(대회) 음악으로 돌아왔다.
생활음악 23집 [Faster, Higher, Stronger - Together]에는 14트랙이 수록되었으며, 선수단 입장(개막식, 폐막식), 워밍업, 쉬는 시간, 비디오 판독, 득점 세레머니, 시상식 음악 등 체육경기(대회) 순으로 구성돼 트랙 순서대로 감상해보길 추천한다.
일상 속에서 신명과 흥이 넘치는 음반이길 바란다.
The National Gugak Center's Daily Music Series returns with a collection of music for sports competitions.
The 23rd Album of the Daily Music Series, titled "Faster, Higher, Stronger - Together," features 14 tracks in the order of the athletes' entrance (opening and closing ceremonies), warm-up, break time, VAR, winning ceremony, and the awards ceremony. We recommend listening to the tracks sequentially.
This album is designed to infuse your life with excitement and joy.
[Song Review]
01 Dunamis (두나미스)
Dunamis(두나미스, δυναμι?)는 고대 그리스어로 '힘(power)', '잠재성(potential)' 또는 '능력(ability)'을 의미한다. 선수들의 땀과 노력, 열정과 에너지를 거대한 하나의 서사시처럼 풀어보았다. 특별히 음역대별로 국악 관악기(소금, 태평소, 피리)를 중점적으로 사용하였고, 다채로운 시김새를 통해 생명력과 역동성을 표현하였다. 일렉트로닉 드럼 비트와 꽹과리, 징 연주가 조화를 이루도록 하였고, 웅장한 피아노 연주가 곡을 절정으로 이끄는 역할을 하고 있다. 끝으로 Bb단조의 절(verse) 부분과 Bb장조의 후렴(chorus) 부분이 확연하게 대조되면서 음악의 화려함이 배가된다.
Dunamis(두나미스, δυναμι?) is an ancient Greek word signifying "power," "potential" or "ability" The athletes' sweat and endeavor, passion and energy are transformed into an epic in this composition. Traditional wind instruments (such as the sogeum, taepyeongso, and piri) were used for each sound range, lending vitality and dynamism through various sigimsae. The electronic drum beats harmonize with the kkwaenggwari and jing, and the majestic piano performance leads this piece to its climax. The piece culminates with a striking shift from the verse in Bb minor to the chorus in Bb major, adding to the splendor of the music.
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Composition: Chankyeong Seong
02 승리의 항해 (Voyage to victory)
모든 선수들의 희망찬 미래를 축원하는 의미를 담고 있는 곡이다. 8분의 6박자의 청량하고도 서정적인 선율이 대금과 피리, 해금을 통해 각각 나타나며 곡 전체를 이끌어간다. 더불어 5박 리듬이 부분적으로 사용되며 곡에 생동감을 더한다. 특히 브릿지 부분에서 반복적으로 나타나는 'V-ii-V' 화성진행은 이 곡의 영어 제목인 'Voyage to Victory'의 단어 앞 글자 V, t(two), V에서 각각 영감을 받았다. 한편 서양 악기인 바이올린과 첼로 연주가 더해져 주선율을 강화하고 표현력을 한층 더하였다.
This composition serves as a prayer for the bright future of all athletes. The daegeum, piri, and haegeum take center stage, delivering a clear and lyrical melody in 6/8 time. The five-beat rhythm is partly incorporated to add vivacity to the piece. The "V-ii-V" chord progression that is repeated in the bridge, in particular, was each inspired by the first letters of the English title of this piece: V, t(two), and V.
Western instruments - the violin and cello - are accompanied to strengthen the main melody and add to its expressiveness.
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Composition: Chankyeong Seong
03 풍년(가야금 Remix) Pungyeon(Gayageum Remix)
서울 지하철의 환승 테마 '풍년'을 가야금 버전으로 재편곡하였다. 가야금이 주선율을 이끌어 가며 소금, 대금, 해금 등의 국악기들이 아주 다채롭게 대선율을 연주한다.
"Pungyeon" the theme song played at the transit stations in Seoul, was rearranged for the gayageum. The gayageum presents the main melody, while traditional instruments, such as the soguem, daegeum, and haegeum, add a colorful counter-melody.
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Arrangement: Jinhwan Kim
Composition: Kyunghoon Park
04 달림의 서막 (Prelude to passion)
대취타의 우렁찬 운율을 시작으로 행사가 개막되었음을 알리는 곡이다.
전반부에는 귀인의 행차에서 사용됐던 대취타 선율을 사용하여 행사를 주최하는 관계자들을 비롯해 현장에 모인 체육인 및 관중들 모두 귀인이라는 상징을 담았다. 경기를 준비하는 선수들과 행사장으로 들어서는 관중들에게 강렬한 에너지가 전달될 수 있도록 태평소, 생황 등 힘 있는 전통악기로 주선율을 만들었으며 전통 리듬악기와 현대 리듬악기가 동일한 리듬을 연주하게 하여 전통 악기가 더욱 힘 있게 부각될 수 있도록 하였다. 곡의 중반부에 들어서면 '이리 해도 태평성대, 저리 해도 태평성대로다'라는 노랫말이 나오는데 이는 우리의 축제도 평화롭고 즐겁게 마무리되기를 소망하며 태평성대가 지속되어 다음을 기약할 수 있길 바라는 마음을 담았다. 또한 끝을 향해 달려갈수록 모든 악기들이 하나의 강한 리듬으로 동일하게 연주되는데 이는 우리의 뜨거운 열망과 소망이 모두 한 마음 한 뜻이라는 의미를 담고 있다.
This composition heralds the commencement of the ceremony with the rousing rhythm of the daechwita.
The first half of the piece incorporates the daechwita melody traditionally used in processions for important guests, symbolizing the importance of every athlete and audience at the field, as well as the staff members hosting the event. The main melody is played by powerful instruments, such as the taepyeongso and saenghwang, to channel dynamic energy to the athletes preparing for the competitions and the audience entering the arena. The traditional and modern rhythmic instruments play the same rhythm, accentuating the traditional instruments. In the middle of the composition, you will find the lyrics "we have a reign of peace in this way or another," embodying our hopes for a peaceful and joyful conclusion to the festival so that the reign of peace can be continued and we can look forward to the future. All the instruments are orchestrated to play a single, powerful rhythm at the end of the piece, symbolizing our unwavering desire and hope for a shared dream.
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Composition: Horang
05 기백 (Spirit)
체육인들의 씩씩하고 굳센 기상과 진취적인 정신을 담은 곡이다. 신묘한 분위기로 시작하는 이 곡은 우리나라 전통악기 건고, 교방고, 노고를 사용하여 주제 리듬을 만들고 강한 색채를 가지고 있는 향피리를 주선율 악기로 사용하였으며 왈라(walla, wall of sound)를 넣어 용감무쌍하며 어떠한 상황에도 투혼과 투지를 불태우는 체육인들의 모습을 표현했다.
곡의 특징이라고 할 수 있는 왈라는 곡이 진행될수록 숨이 벅차 오르는 듯한 느낌을 주기 위해 강렬한 리듬악기들과 함께 믹스시켜 체육인들의 끈기와 열망을 표현하였고, 소리꾼의 추임새는 이 곡의 분위기를 더욱 신명 나게 하며 체육인들의 사기를 북돋는 역할을 한다.
중반부에는 가야금 산조 휘모리 장단과 일렉트로닉 사운드들의 강렬한 리듬으로 긴박한 분위기를 연출해 경기장에 휘몰아치는 긴장감과 손에 땀을 쥐는 상황을 표현하였다. 중후반부에서 장구와 꽹과리가 더해지며 터질듯한 심장을 표현했다. 후반부는 시작했던 빠르기로 다시 돌아와 힘있게 마무리 되며 빠른 템포와 파워풀한 비트는 경기장의 에너지와
This composition embodies the valiant and steadfast determination and adventurous spirit of the athletes. Starting with a mystical atmosphere, the main rhythm of this piece was crafted with traditional Korean instruments such as geongo, gyobanggo, and nogo. The hyangpiri, an instrument known for its distinctive notes, takes the lead in delivering the main melody, while the addition of walla (wall of sound) portrays the athletes' determination and fighting spirit that burns brightly in any circumstance.
Walla, a distinctive feature of this piece, is combined with robust rhythmic instruments to create a breathless feeling as the composition unfolds, symbolizing the athletes' persistence and passion. The chuimsae by the sorikkun, the singer, adds to the joy and bolsters the athletes' morale.
The powerful rhythm of the hwimori jangdan of the gayageum sanjo and electronic sounds generate a sense of urgency, effectively capturing the tension and electrifying atmosphere of the stadium. The janggu and kkwaenggwari are introduced in the latter part of the composition to depict the fast-beating hearts. The piece ends on a powerful note at the tempo that it began, with the brisk tempo and robust beats symbolizing the energy and dynamism of the stadium.
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Composition: Horang
Discourse markers (Chuimsae): Hyeonyeong Park
06 풍류 (Pungnyu)
풍류(風流)는 '풍치가 있고 멋스럽게 노는 일'이라는 뜻이다. 현장에 모인 관중들을 위한 곡으로 많은 이들이 모여 노래를 부르고 춤을 추고 기쁨을 나누는 대서 비롯된 전통 민요의 멜로디를 주선율로 사용하였다.
전반부에 주선율로 사용된 피리와 소금은 많은 악기들 사이에서도 뚫고 나오는 힘이 있기에 아름다운 우리 민요의 멜로디와 양악기들이 조화를 이루게 한다. 중반부에는 거문고와 아쟁을 사용하여 리듬을 만들고 '사설 난봉가' 일부를 사용하여 곡의 분위기를 더욱 확장시켰다. 현악기와 대금 어쿠스틱 기타 등의 부드러운 악기들은 마치 바람에 흩날리는 즐거움과 같은 기분을 낼 수 있도록 표현하였으며 후반부로 갈수록 쌓여지는 일렉기타,베이스,드럼,일렉트로닉 등의 강렬한 사운드들은 관중들에게 더욱 활기찬 에너지를 전달하며 무거운 일상에서 벗어나 경쾌한 멜로디와 신나는 비트로 행사를 즐길 수 있기를 바라는 마음을 담았다.
Pungnyu is defined as an "act of playing with style and taste." Using the melody from a traditional folk song that was sung while dancing and sharing happiness as its main melody, this composition is a tribute to the audience at the stadium.
The piri and sogeum, which take the lead in the first half of the piece, are instruments that can stand out amongst many different instruments and harmonize the traditional folk melody and the Western instruments. The geomungo and ajaeng are used to create the rhythm in the middle of the song, and elements of the song "Saseol Nanbogga" are woven in to enhance the overall atmosphere. Soft-toned instruments, including string instruments, the daegeum, and the acoustic guitars, evoke the sensation of wind-blown joy while the striking sounds of the electric guitar, bass, drum, and electronic music in the latter part infuse a lively energy, inviting listeners to shed away their daily burdens and enjoy the event by listening to the cheerful melodies and exciting beats.
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Composition: Horang
Featuring: Jisuk You
07 열망 (Aspirations)
모든 이들의 열망이 모여 만들어내는 빛나는 순간을 담은 곡이다. 양금 연주를 시작으로 강렬한 현대 악기들과 부드러운 국악기가 조화를 이루며 극적인 시너지 효과를 낸다.
전반부에 연주되는 가야금의 멜로디와 현악기의 조화로 시작하여 곡이 진행될수록 일렉트로닉 사운드와 현대 악기의 사운드가 쌓이며 격렬하고도 힘찬 분위기를 만들어낸다. 중반부는 양금과 일렉기타 그리고 베이스 기타를 사용해 진지하게 경기를 임하는 체육인들과 그 모습을 지켜보는 많은 관중들의 긴장감을 표현했다. 중후반부는 태평소의 힘찬 멜로디와 일렉기타,베이스,에픽 드럼 등을 사용해 보다 단단한 사운드를 만들어 열망을 향한 결연한 의지를 표현했다. 후반부로 달려갈수록 부드러운 국악기들의 선율과 강렬한 양악기들의 에너지가 교차되며 모든 이들의 응축된 에너지가 서로 시너지 효과를 일으켜 빚처럼 폭발하는 듯한 효과를 음악으로 표현했다.
This piece captures the radiant moment created by everyone's wishes. It begins with a yanggeum performance and creates a dramatic synergy through a harmony of powerful modern instruments and mellow traditional instruments.
Beginning with the harmony of the gayageum melody and string instruments, the piece gradually progresses with the sounds of electronic music and modern instruments, thus creating an intense and powerful atmosphere. In the middle section, the yanggeum, electric guitar, and bass guitar convey the intense focus of athletes and the tension experienced by the audience. The latter part of the piece portrays the determination toward one's wishes through the strong melody of the taepyeongso and the solid sounds of the electric guitar, bass, and epic drums. As the song draws to a close, the gentle melodies of traditional instruments interlace with the powerful energy from the Western instruments. The collective energy emanating from the people creates a synergy, a musical effect akin to an explosion of light.
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Composition: Horang
08 중여운 (Intermission)
우리나라 가곡에서 간주 역할을 하는 '중여음' 과 '운동'을 조합하여 만든 제목으로, 휴식 시간에 편안하고 차분하게 심신을 다스릴 수 있도록 편안하고 따뜻한 사운드를 추구했다. 거문고가 주요 선율을 연주하고 있으며 대금과 가야금이 주선율과 대선율을 넘나든다. 카페에서 흘러나오는 lofi 음악의 특성도 띠고 있다.
The title was coined by combining the words "jungyeoeum," which serves as an interlude in Korean gagok, and "undong," meaning exercise, to provide soothing and warm sounds that offer comfort and tranquility during breaks. The geomungo takes center stage, with overtures in the main melody and counter-melodies by the daegeum and gayageum. The piece displays characteristics of lofi music commonly played in coffee shops.
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Composition: Jinhwan Kim
09 청성자진한잎 (Cheongseongjajinhanip)
대금 독주로 연주하는 청성자진한잎의 선율을 모티브로 한 곡이다. 운동선수와 관객 모두 내적 댄스와 바이브-흥겨움을 느낄 수 있도록 미디움 템포의 리듬과 비트를 구성하였다.
This track was inspired by the Cheongseongjajinhanip performed as a daegeum solo. It maintains a medium tempo rhythm and beat so that athletes and the audience can both feel the exhilarating vibe and dancing spirit.
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Composition: Jinhwan Kim
10 다시 시작해 (Let's do it again)
휴식은 모든 긴장을 풀고 몸과 마음을 회복한다는 의미도 있지만, 운동 경기 중의 휴식은 선수들에게 다시 한번 마음을 가다듬고 힘을 낼 수 있게 만드는 재충전을 뜻한다. 이 곡에는 운동선수들이 다시 한번 자신의 최선을 다할 수 있도록 동기를 부여하고 힘을 불어넣어주기 위한 의미가 담겨 있다. 템포가 빠른 Disco-Funky 스타일의 곡이며 청중들도 아주 재미있게 감상할 수 있으며 더 신나게 응원할 수 있을 만큼 흥겨운 곡이다.
While resting means getting rid of all the tension and restoring your mind and body, breaks between sports competitions allow athletes to recalibrate themselves and recharge with more energy. This piece intends to invigorate and energize the athletes so that they can give their very best once more. The fast-paced, disco-funky tune is fun for the audience to listen to and will encourage them to cheer even harder along with this upbeat music.
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Composition: Jinhwan Kim
11 Hawk Eyes (호크 아이)
높은 음역의 신디사이저 소리를 활용해 독수리의 눈처럼 정확한 판정을 요구하는 의미를 담았다. 가야금과 해금이 주선율과 대선율을 담당하며 신나는 Rock 음악을 통해 비디오판정 시간이 지루하지 않고 재미있게 흘러갈 수 있도록 작업된 곡이다.
Using high-pitched synthesizer sounds, this song encourages the judges to make precise, eagle-eyed judgments. The gayageum and haegeum take the lead in the main melody, which is a lively rock music composed to make VAR time pass without boredom and with fun.
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Composition: Jinhwan Kim
12 The Road to Metal (로드 투 메탈)
국악기로 표현할 수 있는 헤비메탈 음악을 컨셉으로 하여 해금과 대아쟁의 역동성이 돋보이는 곡이다. 빠른 드럼 비트 가운데 국악 현악기의 스타카토 및 트레몰로 주법을 활용한 탄력적인 보잉(bowing)이 음악에 경쾌함을 더한다. 후렴 부분에서는 대선율을 연주하는 화려한 태평소 가락이 악곡에 흥취를 더한다. 일렉기타가 전해주는 직관적인 강렬함과 저돌적인 사운드를 바탕으로 스포츠의 긴장감과 에너지를 표현하였다. 조성은 f단조와 c단조를 오가는 구조를 보인다.
Revolving around the concept of creating heavy metal music using traditional instruments, this track showcases the dynamics of the haegeum and daeajaeng. The bouncy bowing of the traditional string instruments, featuring staccatos and tremolos amidst the fast drum beats, adds to the liveliness of the music. The colorful melody of the taepyeongso that plays the counter-melody in the chorus offers even more joy to the piece. The tension and energy of sports are conveyed through the intuitive intensity and powerful sounds of the electric guitar. The composition transitions from F minor to C minor.
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Composition: Chankyeong Seong
13 환희 (Euphoria)
청중들의 환호와 성취의 기쁨이 가득한 특별한 순간을 위한 곡이다.
전통악기들과 양악기 그리고 일렉트로닉 등의 모든 악기가 하나의 리듬과 멜로디를 동시에 연주하며 시작되는 이 곡은 득점을 기록한 순간의 뜨거운 환호와 함께 축제의 분위기를 연출하였으며 체육인들의 노력과 열정에 대한 찬사를 담았다.
This track is reserved for a special moment filled with the cheering of the audience and the pure joy of success.
Commencing with all the instruments, including traditional, western, and electronic instruments, playing the same rhythm and melody simultaneously, this piece represents the loud cheering and celebratory atmosphere at the moment of scoring, paying tribute to the dedication and passion of the athletes.
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Composition: Horang
14 희희낙락 (喜喜樂樂, Joyous)
전래동요 '어깨동무'(국립국악원 편보)의 선율을 바탕으로 하여 현대적이고 트렌디한 느낌으로 새롭게 구성한 곡이다. '언제든 어디든 같이 가는 동무'라는 내용을 담은 원곡의 메시지를 살려 함께 성장하는 동료애와 스포츠로 화합하는 인류애를 담고자 하였다. 이 곡은 하우스(House) 및 뭄바톤(Moombahton) 느낌을 십분 살린 일렉트로팝의 성격을 띠며, 곡 전체가 장조로 구성되어 있어 전반적으로 생기와 활력이 넘친다. 신스 리드(synth lead) 대신 소금을 사용하여 청쾌한 느낌을 더하였고, 기타 대신 거문고를 사용하여 보다 독특한 느낌을 주었다. 주선율은 해금의 능청스러운 음색을 담아내었다.
This is a contemporary and trendy reinterpretation of the melody from the traditional children's song "Eokkaedongmu" (compiled by the National Gugak Center). The objective of this piece is to capture the message of the original song, which is centered on "friends that always go together, anywhere at any time," embodying the camaraderie of growing together and the love for humanity uniting through sports. This electro-pop piece has strong undertones of house and Moombahton music, full of life and energy as it is entirely played in a major key. The salt replaced the synth lead to create a refreshing sound, and the geomungo was used instead of a guitar to add to the song's unique character. The major melody embodies the graceful sounds of the haegeum.
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Composition: Chankyeong Seong
[Credit]
Executive producer National Gugak Center
Producing manager Seungbeom Park (at National Gugak Center)
Deputy producing manager Youngryoul Oh (at National Gugak Center)
A&R Kyu.D Park (at National Gugak Center)
Gayageum performed by Hyeyun Park
Geomungo performed by Kiyeon Bae
Daegeum performed by Geonyong Ahn
Sogeum performed by Jihyeon Oh
Piri & Taepyeongso performed by Sekyung Kim
Haegeum performed by Miyoung Kim
Ajaeng performed by Shinae Lee
Korean percussion performed by Sangchoun Cho
Guitar performed by Taewook Lee
Bass guitar performed by Kiwook Kim
Drum performed by Yonghan Kang
String orchestra performed by Yung String
Cover illustrated by SEENAEME (seenaeme.net)
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#NationalGugakCenter #국립국악원
#DailyMusic #생활음악 #생활국악
#체육경기(대회)용음악 #김진환 #성찬경 #호랑
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23rd Album of National Gugak Center's Daily Music Series; Faster, Higher, Stronger - Together
[Album Review]
국립국악원 생활음악 시리즈가 체육경기(대회) 음악으로 돌아왔다.
생활음악 23집 [Faster, Higher, Stronger - Together]에는 14트랙이 수록되었으며, 선수단 입장(개막식, 폐막식), 워밍업, 쉬는 시간, 비디오 판독, 득점 세레머니, 시상식 음악 등 체육경기(대회) 순으로 구성돼 트랙 순서대로 감상해보길 추천한다.
일상 속에서 신명과 흥이 넘치는 음반이길 바란다.
The National Gugak Center's Daily Music Series returns with a collection of music for sports competitions.
The 23rd Album of the Daily Music Series, titled "Faster, Higher, Stronger - Together," features 14 tracks in the order of the athletes' entrance (opening and closing ceremonies), warm-up, break time, VAR, winning ceremony, and the awards ceremony. We recommend listening to the tracks sequentially.
This album is designed to infuse your life with excitement and joy.
[Song Review]
01 Dunamis (두나미스)
Dunamis(두나미스, δυναμι?)는 고대 그리스어로 '힘(power)', '잠재성(potential)' 또는 '능력(ability)'을 의미한다. 선수들의 땀과 노력, 열정과 에너지를 거대한 하나의 서사시처럼 풀어보았다. 특별히 음역대별로 국악 관악기(소금, 태평소, 피리)를 중점적으로 사용하였고, 다채로운 시김새를 통해 생명력과 역동성을 표현하였다. 일렉트로닉 드럼 비트와 꽹과리, 징 연주가 조화를 이루도록 하였고, 웅장한 피아노 연주가 곡을 절정으로 이끄는 역할을 하고 있다. 끝으로 Bb단조의 절(verse) 부분과 Bb장조의 후렴(chorus) 부분이 확연하게 대조되면서 음악의 화려함이 배가된다.
Dunamis(두나미스, δυναμι?) is an ancient Greek word signifying "power," "potential" or "ability" The athletes' sweat and endeavor, passion and energy are transformed into an epic in this composition. Traditional wind instruments (such as the sogeum, taepyeongso, and piri) were used for each sound range, lending vitality and dynamism through various sigimsae. The electronic drum beats harmonize with the kkwaenggwari and jing, and the majestic piano performance leads this piece to its climax. The piece culminates with a striking shift from the verse in Bb minor to the chorus in Bb major, adding to the splendor of the music.
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Composition: Chankyeong Seong
02 승리의 항해 (Voyage to victory)
모든 선수들의 희망찬 미래를 축원하는 의미를 담고 있는 곡이다. 8분의 6박자의 청량하고도 서정적인 선율이 대금과 피리, 해금을 통해 각각 나타나며 곡 전체를 이끌어간다. 더불어 5박 리듬이 부분적으로 사용되며 곡에 생동감을 더한다. 특히 브릿지 부분에서 반복적으로 나타나는 'V-ii-V' 화성진행은 이 곡의 영어 제목인 'Voyage to Victory'의 단어 앞 글자 V, t(two), V에서 각각 영감을 받았다. 한편 서양 악기인 바이올린과 첼로 연주가 더해져 주선율을 강화하고 표현력을 한층 더하였다.
This composition serves as a prayer for the bright future of all athletes. The daegeum, piri, and haegeum take center stage, delivering a clear and lyrical melody in 6/8 time. The five-beat rhythm is partly incorporated to add vivacity to the piece. The "V-ii-V" chord progression that is repeated in the bridge, in particular, was each inspired by the first letters of the English title of this piece: V, t(two), and V.
Western instruments - the violin and cello - are accompanied to strengthen the main melody and add to its expressiveness.
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Composition: Chankyeong Seong
03 풍년(가야금 Remix) Pungyeon(Gayageum Remix)
서울 지하철의 환승 테마 '풍년'을 가야금 버전으로 재편곡하였다. 가야금이 주선율을 이끌어 가며 소금, 대금, 해금 등의 국악기들이 아주 다채롭게 대선율을 연주한다.
"Pungyeon" the theme song played at the transit stations in Seoul, was rearranged for the gayageum. The gayageum presents the main melody, while traditional instruments, such as the soguem, daegeum, and haegeum, add a colorful counter-melody.
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Arrangement: Jinhwan Kim
Composition: Kyunghoon Park
04 달림의 서막 (Prelude to passion)
대취타의 우렁찬 운율을 시작으로 행사가 개막되었음을 알리는 곡이다.
전반부에는 귀인의 행차에서 사용됐던 대취타 선율을 사용하여 행사를 주최하는 관계자들을 비롯해 현장에 모인 체육인 및 관중들 모두 귀인이라는 상징을 담았다. 경기를 준비하는 선수들과 행사장으로 들어서는 관중들에게 강렬한 에너지가 전달될 수 있도록 태평소, 생황 등 힘 있는 전통악기로 주선율을 만들었으며 전통 리듬악기와 현대 리듬악기가 동일한 리듬을 연주하게 하여 전통 악기가 더욱 힘 있게 부각될 수 있도록 하였다. 곡의 중반부에 들어서면 '이리 해도 태평성대, 저리 해도 태평성대로다'라는 노랫말이 나오는데 이는 우리의 축제도 평화롭고 즐겁게 마무리되기를 소망하며 태평성대가 지속되어 다음을 기약할 수 있길 바라는 마음을 담았다. 또한 끝을 향해 달려갈수록 모든 악기들이 하나의 강한 리듬으로 동일하게 연주되는데 이는 우리의 뜨거운 열망과 소망이 모두 한 마음 한 뜻이라는 의미를 담고 있다.
This composition heralds the commencement of the ceremony with the rousing rhythm of the daechwita.
The first half of the piece incorporates the daechwita melody traditionally used in processions for important guests, symbolizing the importance of every athlete and audience at the field, as well as the staff members hosting the event. The main melody is played by powerful instruments, such as the taepyeongso and saenghwang, to channel dynamic energy to the athletes preparing for the competitions and the audience entering the arena. The traditional and modern rhythmic instruments play the same rhythm, accentuating the traditional instruments. In the middle of the composition, you will find the lyrics "we have a reign of peace in this way or another," embodying our hopes for a peaceful and joyful conclusion to the festival so that the reign of peace can be continued and we can look forward to the future. All the instruments are orchestrated to play a single, powerful rhythm at the end of the piece, symbolizing our unwavering desire and hope for a shared dream.
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Composition: Horang
05 기백 (Spirit)
체육인들의 씩씩하고 굳센 기상과 진취적인 정신을 담은 곡이다. 신묘한 분위기로 시작하는 이 곡은 우리나라 전통악기 건고, 교방고, 노고를 사용하여 주제 리듬을 만들고 강한 색채를 가지고 있는 향피리를 주선율 악기로 사용하였으며 왈라(walla, wall of sound)를 넣어 용감무쌍하며 어떠한 상황에도 투혼과 투지를 불태우는 체육인들의 모습을 표현했다.
곡의 특징이라고 할 수 있는 왈라는 곡이 진행될수록 숨이 벅차 오르는 듯한 느낌을 주기 위해 강렬한 리듬악기들과 함께 믹스시켜 체육인들의 끈기와 열망을 표현하였고, 소리꾼의 추임새는 이 곡의 분위기를 더욱 신명 나게 하며 체육인들의 사기를 북돋는 역할을 한다.
중반부에는 가야금 산조 휘모리 장단과 일렉트로닉 사운드들의 강렬한 리듬으로 긴박한 분위기를 연출해 경기장에 휘몰아치는 긴장감과 손에 땀을 쥐는 상황을 표현하였다. 중후반부에서 장구와 꽹과리가 더해지며 터질듯한 심장을 표현했다. 후반부는 시작했던 빠르기로 다시 돌아와 힘있게 마무리 되며 빠른 템포와 파워풀한 비트는 경기장의 에너지와
This composition embodies the valiant and steadfast determination and adventurous spirit of the athletes. Starting with a mystical atmosphere, the main rhythm of this piece was crafted with traditional Korean instruments such as geongo, gyobanggo, and nogo. The hyangpiri, an instrument known for its distinctive notes, takes the lead in delivering the main melody, while the addition of walla (wall of sound) portrays the athletes' determination and fighting spirit that burns brightly in any circumstance.
Walla, a distinctive feature of this piece, is combined with robust rhythmic instruments to create a breathless feeling as the composition unfolds, symbolizing the athletes' persistence and passion. The chuimsae by the sorikkun, the singer, adds to the joy and bolsters the athletes' morale.
The powerful rhythm of the hwimori jangdan of the gayageum sanjo and electronic sounds generate a sense of urgency, effectively capturing the tension and electrifying atmosphere of the stadium. The janggu and kkwaenggwari are introduced in the latter part of the composition to depict the fast-beating hearts. The piece ends on a powerful note at the tempo that it began, with the brisk tempo and robust beats symbolizing the energy and dynamism of the stadium.
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Composition: Horang
Discourse markers (Chuimsae): Hyeonyeong Park
06 풍류 (Pungnyu)
풍류(風流)는 '풍치가 있고 멋스럽게 노는 일'이라는 뜻이다. 현장에 모인 관중들을 위한 곡으로 많은 이들이 모여 노래를 부르고 춤을 추고 기쁨을 나누는 대서 비롯된 전통 민요의 멜로디를 주선율로 사용하였다.
전반부에 주선율로 사용된 피리와 소금은 많은 악기들 사이에서도 뚫고 나오는 힘이 있기에 아름다운 우리 민요의 멜로디와 양악기들이 조화를 이루게 한다. 중반부에는 거문고와 아쟁을 사용하여 리듬을 만들고 '사설 난봉가' 일부를 사용하여 곡의 분위기를 더욱 확장시켰다. 현악기와 대금 어쿠스틱 기타 등의 부드러운 악기들은 마치 바람에 흩날리는 즐거움과 같은 기분을 낼 수 있도록 표현하였으며 후반부로 갈수록 쌓여지는 일렉기타,베이스,드럼,일렉트로닉 등의 강렬한 사운드들은 관중들에게 더욱 활기찬 에너지를 전달하며 무거운 일상에서 벗어나 경쾌한 멜로디와 신나는 비트로 행사를 즐길 수 있기를 바라는 마음을 담았다.
Pungnyu is defined as an "act of playing with style and taste." Using the melody from a traditional folk song that was sung while dancing and sharing happiness as its main melody, this composition is a tribute to the audience at the stadium.
The piri and sogeum, which take the lead in the first half of the piece, are instruments that can stand out amongst many different instruments and harmonize the traditional folk melody and the Western instruments. The geomungo and ajaeng are used to create the rhythm in the middle of the song, and elements of the song "Saseol Nanbogga" are woven in to enhance the overall atmosphere. Soft-toned instruments, including string instruments, the daegeum, and the acoustic guitars, evoke the sensation of wind-blown joy while the striking sounds of the electric guitar, bass, drum, and electronic music in the latter part infuse a lively energy, inviting listeners to shed away their daily burdens and enjoy the event by listening to the cheerful melodies and exciting beats.
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Composition: Horang
Featuring: Jisuk You
07 열망 (Aspirations)
모든 이들의 열망이 모여 만들어내는 빛나는 순간을 담은 곡이다. 양금 연주를 시작으로 강렬한 현대 악기들과 부드러운 국악기가 조화를 이루며 극적인 시너지 효과를 낸다.
전반부에 연주되는 가야금의 멜로디와 현악기의 조화로 시작하여 곡이 진행될수록 일렉트로닉 사운드와 현대 악기의 사운드가 쌓이며 격렬하고도 힘찬 분위기를 만들어낸다. 중반부는 양금과 일렉기타 그리고 베이스 기타를 사용해 진지하게 경기를 임하는 체육인들과 그 모습을 지켜보는 많은 관중들의 긴장감을 표현했다. 중후반부는 태평소의 힘찬 멜로디와 일렉기타,베이스,에픽 드럼 등을 사용해 보다 단단한 사운드를 만들어 열망을 향한 결연한 의지를 표현했다. 후반부로 달려갈수록 부드러운 국악기들의 선율과 강렬한 양악기들의 에너지가 교차되며 모든 이들의 응축된 에너지가 서로 시너지 효과를 일으켜 빚처럼 폭발하는 듯한 효과를 음악으로 표현했다.
This piece captures the radiant moment created by everyone's wishes. It begins with a yanggeum performance and creates a dramatic synergy through a harmony of powerful modern instruments and mellow traditional instruments.
Beginning with the harmony of the gayageum melody and string instruments, the piece gradually progresses with the sounds of electronic music and modern instruments, thus creating an intense and powerful atmosphere. In the middle section, the yanggeum, electric guitar, and bass guitar convey the intense focus of athletes and the tension experienced by the audience. The latter part of the piece portrays the determination toward one's wishes through the strong melody of the taepyeongso and the solid sounds of the electric guitar, bass, and epic drums. As the song draws to a close, the gentle melodies of traditional instruments interlace with the powerful energy from the Western instruments. The collective energy emanating from the people creates a synergy, a musical effect akin to an explosion of light.
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Composition: Horang
08 중여운 (Intermission)
우리나라 가곡에서 간주 역할을 하는 '중여음' 과 '운동'을 조합하여 만든 제목으로, 휴식 시간에 편안하고 차분하게 심신을 다스릴 수 있도록 편안하고 따뜻한 사운드를 추구했다. 거문고가 주요 선율을 연주하고 있으며 대금과 가야금이 주선율과 대선율을 넘나든다. 카페에서 흘러나오는 lofi 음악의 특성도 띠고 있다.
The title was coined by combining the words "jungyeoeum," which serves as an interlude in Korean gagok, and "undong," meaning exercise, to provide soothing and warm sounds that offer comfort and tranquility during breaks. The geomungo takes center stage, with overtures in the main melody and counter-melodies by the daegeum and gayageum. The piece displays characteristics of lofi music commonly played in coffee shops.
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Composition: Jinhwan Kim
09 청성자진한잎 (Cheongseongjajinhanip)
대금 독주로 연주하는 청성자진한잎의 선율을 모티브로 한 곡이다. 운동선수와 관객 모두 내적 댄스와 바이브-흥겨움을 느낄 수 있도록 미디움 템포의 리듬과 비트를 구성하였다.
This track was inspired by the Cheongseongjajinhanip performed as a daegeum solo. It maintains a medium tempo rhythm and beat so that athletes and the audience can both feel the exhilarating vibe and dancing spirit.
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Composition: Jinhwan Kim
10 다시 시작해 (Let's do it again)
휴식은 모든 긴장을 풀고 몸과 마음을 회복한다는 의미도 있지만, 운동 경기 중의 휴식은 선수들에게 다시 한번 마음을 가다듬고 힘을 낼 수 있게 만드는 재충전을 뜻한다. 이 곡에는 운동선수들이 다시 한번 자신의 최선을 다할 수 있도록 동기를 부여하고 힘을 불어넣어주기 위한 의미가 담겨 있다. 템포가 빠른 Disco-Funky 스타일의 곡이며 청중들도 아주 재미있게 감상할 수 있으며 더 신나게 응원할 수 있을 만큼 흥겨운 곡이다.
While resting means getting rid of all the tension and restoring your mind and body, breaks between sports competitions allow athletes to recalibrate themselves and recharge with more energy. This piece intends to invigorate and energize the athletes so that they can give their very best once more. The fast-paced, disco-funky tune is fun for the audience to listen to and will encourage them to cheer even harder along with this upbeat music.
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Composition: Jinhwan Kim
11 Hawk Eyes (호크 아이)
높은 음역의 신디사이저 소리를 활용해 독수리의 눈처럼 정확한 판정을 요구하는 의미를 담았다. 가야금과 해금이 주선율과 대선율을 담당하며 신나는 Rock 음악을 통해 비디오판정 시간이 지루하지 않고 재미있게 흘러갈 수 있도록 작업된 곡이다.
Using high-pitched synthesizer sounds, this song encourages the judges to make precise, eagle-eyed judgments. The gayageum and haegeum take the lead in the main melody, which is a lively rock music composed to make VAR time pass without boredom and with fun.
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Composition: Jinhwan Kim
12 The Road to Metal (로드 투 메탈)
국악기로 표현할 수 있는 헤비메탈 음악을 컨셉으로 하여 해금과 대아쟁의 역동성이 돋보이는 곡이다. 빠른 드럼 비트 가운데 국악 현악기의 스타카토 및 트레몰로 주법을 활용한 탄력적인 보잉(bowing)이 음악에 경쾌함을 더한다. 후렴 부분에서는 대선율을 연주하는 화려한 태평소 가락이 악곡에 흥취를 더한다. 일렉기타가 전해주는 직관적인 강렬함과 저돌적인 사운드를 바탕으로 스포츠의 긴장감과 에너지를 표현하였다. 조성은 f단조와 c단조를 오가는 구조를 보인다.
Revolving around the concept of creating heavy metal music using traditional instruments, this track showcases the dynamics of the haegeum and daeajaeng. The bouncy bowing of the traditional string instruments, featuring staccatos and tremolos amidst the fast drum beats, adds to the liveliness of the music. The colorful melody of the taepyeongso that plays the counter-melody in the chorus offers even more joy to the piece. The tension and energy of sports are conveyed through the intuitive intensity and powerful sounds of the electric guitar. The composition transitions from F minor to C minor.
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Composition: Chankyeong Seong
13 환희 (Euphoria)
청중들의 환호와 성취의 기쁨이 가득한 특별한 순간을 위한 곡이다.
전통악기들과 양악기 그리고 일렉트로닉 등의 모든 악기가 하나의 리듬과 멜로디를 동시에 연주하며 시작되는 이 곡은 득점을 기록한 순간의 뜨거운 환호와 함께 축제의 분위기를 연출하였으며 체육인들의 노력과 열정에 대한 찬사를 담았다.
This track is reserved for a special moment filled with the cheering of the audience and the pure joy of success.
Commencing with all the instruments, including traditional, western, and electronic instruments, playing the same rhythm and melody simultaneously, this piece represents the loud cheering and celebratory atmosphere at the moment of scoring, paying tribute to the dedication and passion of the athletes.
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Composition: Horang
14 희희낙락 (喜喜樂樂, Joyous)
전래동요 '어깨동무'(국립국악원 편보)의 선율을 바탕으로 하여 현대적이고 트렌디한 느낌으로 새롭게 구성한 곡이다. '언제든 어디든 같이 가는 동무'라는 내용을 담은 원곡의 메시지를 살려 함께 성장하는 동료애와 스포츠로 화합하는 인류애를 담고자 하였다. 이 곡은 하우스(House) 및 뭄바톤(Moombahton) 느낌을 십분 살린 일렉트로팝의 성격을 띠며, 곡 전체가 장조로 구성되어 있어 전반적으로 생기와 활력이 넘친다. 신스 리드(synth lead) 대신 소금을 사용하여 청쾌한 느낌을 더하였고, 기타 대신 거문고를 사용하여 보다 독특한 느낌을 주었다. 주선율은 해금의 능청스러운 음색을 담아내었다.
This is a contemporary and trendy reinterpretation of the melody from the traditional children's song "Eokkaedongmu" (compiled by the National Gugak Center). The objective of this piece is to capture the message of the original song, which is centered on "friends that always go together, anywhere at any time," embodying the camaraderie of growing together and the love for humanity uniting through sports. This electro-pop piece has strong undertones of house and Moombahton music, full of life and energy as it is entirely played in a major key. The salt replaced the synth lead to create a refreshing sound, and the geomungo was used instead of a guitar to add to the song's unique character. The major melody embodies the graceful sounds of the haegeum.
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Composition: Chankyeong Seong
[Credit]
Executive producer National Gugak Center
Producing manager Seungbeom Park (at National Gugak Center)
Deputy producing manager Youngryoul Oh (at National Gugak Center)
A&R Kyu.D Park (at National Gugak Center)
Gayageum performed by Hyeyun Park
Geomungo performed by Kiyeon Bae
Daegeum performed by Geonyong Ahn
Sogeum performed by Jihyeon Oh
Piri & Taepyeongso performed by Sekyung Kim
Haegeum performed by Miyoung Kim
Ajaeng performed by Shinae Lee
Korean percussion performed by Sangchoun Cho
Guitar performed by Taewook Lee
Bass guitar performed by Kiwook Kim
Drum performed by Yonghan Kang
String orchestra performed by Yung String
Cover illustrated by SEENAEME (seenaeme.net)
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